Sådan bruger du direct mail og segmentering i din markedsføring
For marketing

Direct mail og segmentering

Hvordan kontakter dine kunder DIG? Og hvordan kontakter DU dine kunder? – ser og hører de dig? Hvis ikke, skal du måske overveje at prøve en anderledes form for markedsføring.

Det gode, gammeldags brev er en rigtig effektiv måde, at nå til dine kunder på. Nu tænker du: “Hvorfor ikke bare bruge e-mail?”

Email er billigere, nemmere, og man kan efterhånden lave e-mails, som er lige så flotte og rigt illustrerede som almindelige breve eller brochurer”. Du har ret, email er også en mulighed. Det handler ikke om, at udelukke de andre muligheder og kommunikationskanaler, brug dem alle, med tanke på hvad du vil, for at få dine kunder i tale.

Selvom der er mange overlap, mellem brev og e-mail, er der også væsentlige forskelle. Hvor afgørende de forskelle er, afhænger i høj grad af, hvilken virksomhed du driver, hvem dine kunder er, og hvordan du ellers kommunikerer med dem. Hvis hovedparten af dine eksisterende kunder oftest kontakter dig pr. telefon, brev, fax – eller måske opsøger dig personligt – så er e-mail ikke det indlysende valg, når du vil markedsføre dig hos dem. Her vil et brev måske være et bedre valg?


Cracker til konkurrencer indeholder et unik nummer, se om du har vundet med det samme:

Cracker Direct Mail


Eksklusivitet

Du kan noget med et brev, som du ikke kan med en e-mail. Brevet er fysisk.
Tænk bare på udformning og materialet, din modtager får det i hænderne (du kan lave et brev i stof, hvis du vil) Det er en helt anden oplevelse, at modtage et fysisk brev i lækkert materiale, frem for en e-mail. I e-mailens frembrusende tid, er der noget eksklusivt over det fysiske brev, med brevet giver du modtageren mulighed for at føle sig særlig udvalgt. Så har du brug for at sende til ganske få, er brevet meget effektivt, du får en HØJ åbningsrate. Når jeg siger effektivt, så mener jeg, at du får modtageren til, at forholde sig til det du sender, de åbner det, de læser det, de svarer måske, hvis du stiller dem gode spørgsmål. Det kan godt være at det ikke foregår i realtime, men det er altså heller ikke altid vigtigt.

Lovgivning

Fordelen ved direct mail (brevet) frem for telemarketing og e-mail marketing er, at lovgivningen ikke er lige så striks. Vil du vide mere om det, så kontakt mig. Eller læs mere her.


Her er et paragraffen som er gældende:

Kapitel 3
Særlige markedsføringsformer
Uanmodet henvendelse til bestemte aftagere

§ 10. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.


Direct Mail Case

Så hvordan kommer du i gang med at kontakte nye eller nuværende kunder?

Brug brevet. Brevet vil jeg anbefale, at du vælger når du har 10-50 specifikke kunder og gør du en lille smule ud af artworket, det grafiske udseende, så har det en kæmpe effekt. Jeg taler af erfaring. Hvis det er en større mængde kunder, 2.500-3.000 stk. eller derover, så er der virkelig mulighed for, at få det sendt ud til fornuftig pris, hvis du har fokus på hvilken distributionskanal du vælger. PostNord og andre mulige distributionskanaler, har forskellige samlede løsninger og det er her, at du kan finde mange penge at spare, hvis du kender til muligheder. Søg altid hjælp, spørg gerne, hvis der er noget du ønsker at få uddybet.

Herunder kan du se flere af de forskellige løsninger jeg har lavet. Fælles for alle disse kampagner er, at de er segmenteret, hvilke betyder, at ikke alle får samme indhold i konvolutten. Det vil sige, at teksten i brevet er forskelligt og de bilag som er pakket heller ikke er ens. De er tilpasset modtageren. Nogen får alle bilag hvor andre kun får et par stykker.
Segmentering er med til at give en højere responsrate, når modtager oplever at indholdet er designet til specifikt til dem, det bliver mere personligt og interessant.

Direct mail og segmentering

Kræftens Bekæmpelse

Giver deres medlemmer en masse bilag i deres udsendelser. Du kan nemlig samlet have materialer med en samlet vægt helt op til 50 gr., uden at det koster mere at sende ud. Her får et medlem et bogmærke, de får et spørgeskema og en returkuvert, for det er vigtigt, at gøre det nemt for modtageren, hvis du ønsker de skal gøre en handling . Og hvis du også kan give dem en gave, så bliver din respons helt sikkert højere.

Hjerteforeningen

Mail kampagne til Hjerteforeningens medlemmer, grafisk udformning af Danielle Brandt, trykt, printet og pakket af mig, efter en segmenteret liste, hvor ikke alle modtagere får det samme indhold.


Book et uforpligtende møde med mig og få TPP-viften – din egen papirkollektion

Udfyld dine kontakt-info herunder, så vender jeg tilbage til dig for at aftale et møde – hos dig eller mig.


Når du udfylder din mail, siger du samtidig ja tak til at jeg må sende dig mails med inspiration til dine tryksager, vigtige artikler, samt mulighed for ekstra gode aftaler. Hvis du ikke ønsker dette, kan du istedet kontakte mig direkte på ka@theprintpeople.dk for at booke dit møde.

Jeg glæder mig til at nørde med dine tryksager…

Med venlig hilsen

Karin Holt Hass Andersen

– din uvildige tryksagsekspert


Kreative og anderledes tryksager
Godt at vide

De 5 største faldgruber din tryksag kan falde i

Ønsker du ikke at få de samme fejl som mange oplever på deres tryksag, kan du her læse og få hjælp til at undgå de mest almindelige fejl i tryksagsproduktion.

Karin Holt Hass Andersen, Din tryksagsekspert The Print People
En ekstra ressource

Hvad er dine fordele ved at handle hos en uvildig tryksagsekspert?

Har du overhovedet brug for en tryksagsekspert? Og hvad betyder uvildighed når du gør dit grafiske indkøb? Det betyder faktisk mere end du tror!