Karins Klumme

Billigst er ikke altid det bedste

Jeg har i år fået mulighed for, at være klummeskribent i det grafiske fagblad ”Print og Medier”. Det er en udfordring, og den har jeg taget, fordi jeg har fundet ud af, at jeg elsker at skrive. Samtidig giver det mig mulighed for at dele min mening og give erfaring videre.
Min første artikel handler om salg, og du får den her i den ikke forkortet udgave.

Billigst er ikke altid det bedste… det vil du måske give mig ret i?

Du ved sikkert også, at det er muligt at købe billigt, for billigt. Og det synes du måske nogle af dine kunder gør. De køber helt sikkert for billigt, når de ikke vælger dig til opgaven. *Smiler*

Det kan skyldes, at din kunde gerne vil opleve, at de gør en god handel. Så hvorfor ikke give dem en god handel? Hvordan gør du så det? Oplevelsen med en god handel, et godt køb, er naturligvis vigtig for kunden.

Du skal bygge den gode oplevelse og den gode handel ind i dit salg.

I vores branche kræver det tid og en god indsigt at kunne købe både billigt og GODT.
Det er netop der, du kan hjælpe dine kunder.
Du har indsigt, faglig viden og erfaring, og det er en stor værdi for din kunde.

Jeg har lyst til at spørge dig, om vi i den grafiske branche er for hurtige til at give vores kunder et billigere alternativ, inden kunden reelt når at forstå og stille spørgsmål til det oprindelige tilbud med den rigtig løsning? Jeg skriver løsning, fordi jeg mener ikke, du bare skal give din kunde en pris.

Du skal rådgive, komme med ideer, give din viden videre, vise billeder, lave prøver, så dit tilbud ikke bare bliver en pris, der kan måles og vejes for tungt.

Det er aldrig rart at blive slået på prisen, specielt ikke når dit og konkurrenternes tilbud ikke kan sammenlignes. Jeg oplever at ved at komme flere værdier ind i tilbuddet, så giver du netop din kunde oplevelsen af en god handel.

Her er ideer til, hvad du kan arbejde ind i dit tilbud:

  • Hjælp til at lave den perfekte trykfil (sæt et link ind i tilbuddet/mailen)
  • At gøre opgaven mere bæredygtig, miljømærkning
  • Giv kunden en mulighed for optimering af pakning/emballage/forsendelse, også selv om det er småjusteringer, så oplever kunden, at du har taget ejerskab i hele opgaven
  • En kort forklaring af kundens rolle i processen, evt. som en tegning
  • Vedhæft sammen med tilbuddet en tegning af produktionsforløbet, det giver din kunde et overblik og tryghed
  • En tidsplan med deadlines, så både du og kunden har samme udgangspunkt

På mit kontor har jeg en seddel hængende, der hjælper mig til at huske på, at jeg ikke skal sælge grafiske opgaver for billigt.

Så hvis du kun giver en pris, så er det nemt også kun at blive målt på den.

Fyld endelig på, og ja, det tager ekstra tid, men det er pengene værd.
Min påstand er, at det betaler sig at bruge den ekstra tid på færre opgaver, som så til gengæld gør dine tilbud mere attraktive og flere handler kommer i hus. Indlevelse i opgaven kan være med til at opbygge tillid mellem dig og din kunde.

Du ved ofte meget mere end din kunde om det tekniske og hvilke faldgruber, der er i en grafisk produktionen. Din kunde lytter gerne, men vil også bare have tingene fixet. Du kommer nemmere i mål ved at vise din kunde billeder eller prøver på en lignende opgave, du har lavet. Det vil give din kunde tryghed og forståelse for, hvorfor de skal vælge dit tilbud, selvom du ikke nødvendig har den laveste pris.

Vi er så privilegeret i vores branche, at det vi laver ofte ender ud i en tryksag. Så du kan du tage billeder eller lave en video om tryksagen, hvordan den blev til, og hvad dit bidrag var til løsningen.
Jeg bruger selv tid på at tage billeder og lave videoer af mine kunders opgaver. Og jeg tager også billeder af andres tryksager, det inspirerer mig, og det ved jeg også inspirerer mine nuværende og nye kunder.
Jeg kan kun sige en ting – DET VIRKER!

Så jeg vil opfordre til, at dit salg ikke kun er en pris, et tal skrevet i en hurtig mail, for så er der ikke meget din kunde kan måle dig på andet end prisen.

Har du lyst til at gøre noget for, at dit salg bliver bedre, så er Facebook og Instagram perfekte medier til at dele ud af alle de billeder, du kan tage af tryksagerne, du laver. Du gør det måske allerede. Hvis du spørger mig, skal du gøre det endnu mere.

Jeg gør det i stor stil, og jeg håber, det kan inspirere dig og andre til at gøre noget lignende. Vis nu de fantastiske fede grafiske løsninger, som du hver dag giver dine kunder. Dit arbejde er helt sikkert unikt på mange måder, så hvorfor ikke vise det.

Med venlig hilsen

Karin Holt Hass Andersen

– din uvildige tryksagsekspert


Godt at vide

De 5 største faldgruber din tryksag kan falde i

Ønsker du ikke at få de samme fejl som mange oplever på deres tryksag, kan du her læse og få hjælp til at undgå de mest almindelige fejl i tryksagsproduktion.

Karin Holt Hass Andersen, Din tryksagsekspert The Print People
En ekstra ressource

Hvad er dine fordele ved at handle hos en uvildig tryksagsekspert?

Har du overhovedet brug for en tryksagsekspert? Og hvad betyder uvildighed når du gør dit grafiske indkøb? Det betyder faktisk mere end du tror!